100jaarcitroen

Minder last van slijtage bij autobanden?

Geplaatst op

Naar het eind van de winter toe, wordt aangeraden om winterbanden terug te vervangen door zomerbanden. Inderdaad, winterbanden met hun specifieke rubber samenstelling (thermo rubber) en profielen met zogenaamde lamellen zorgen voor een kortere remafstand en meer grip op besneeuwde en bevroren ondergrond. Het is dan ook sterk aan te raden om winterbanden te monteren van zodra de thermometer buiten onder 7 graden Celsius daalt. Aan de andere kant, wordt de levensduur van winterbanden serieus ingekort wanneer die toch in de zomer worden gebruikt.

Autobanden vervangen

Wanneer de tijd rijp is om de banden te vervangen en nieuwe banden te kiezen voor de zomer, dient de nodige aandacht besteed te worden aan de veiligheid van de passagiers. In tegenstelling tot wat men algemeen denkt, toont een recente studie, in het kader van de ontwikkeling van de nieuwe Michelin banden, aan dat meer dan twee derde van alle ongevallen plaatsvinden op droge ondergrond en bijna evenveel in stedelijke zones tegen gematigde snelheid.

Daarom werd dit nieuwe profiel specifiek ontwikkeld om deze problematiek beter aan te pakken, en overtreft het ruimschoots zijn Europese concurrenten en in het bijzonder op het vlak van remafstand. Op de site autobandenspot.nl vindt u de nieuwe Michelin Primacy 3 in alle beschikbare formaten. Daarenboven vindt u er ook talrijke andere banden van gerenommeerde wereldmerken tegen ‘internetprijzen’. U vindt er een overzicht van banden ingedeeld per ‘veiligheidsgraad’. Ter voorbereiding op de komst van de lente na een zeer strenge en late winter, biedt autobandenspot.nl u ook speciale promoties zoals de Last Minute Deals, een speciale actie van Michelin en nog tal van andere voordelen.

Autobandslijtage direct zichtbaar door banden verkleuring

Is het op dit moment zo dat de bandenslijtage gemeten wordt aan de hand van een bandenprofielmeter dan wel kan worden gezien via de slijtage indicator (TWI = Tread Wear Indicator) van de band, in de toekomst zou de hele band kunnen gaan verkleuren als het aan de ontwerper Gao Fenglin en Zhou Buyi ligt.


Nieuwe ontwerp voor banden

Deze twee ontwerpers hebben namelijk de zogenaamde Discolor Tyre ontworpen. De Discolor Tyre geeft via de verkleuring van de band de mate van slijtage aan. De verkleuring wordt veroorzaakt doordat er onder de normale zwarte rubberlaag en fel oranje laag zit over het hele profiel van de band. Hoe meer de band slijt des te feller de oranje kleur wordt, zo kun je dus makkelijker de mate van slijtage herkennen. Hiervoor is regelmatig banden schoonmaken ook aan te raden.

Er wordt uitgegaan van een gemiddelde levensduur van zo’n 20.000 km, echter eventueel is de kilometrage aan te passen aan de hand van de compound samenstelling van de band. Het toepassen van een gekleurde onderlaag heeft nog een ander voordeel namelijk dat hierdoor scheurtjes in de nog verse band makkelijker te zien zijn. De Discolor Tyre is niet de enige voorzet voor een verkleurende band bij slijtage. Er zijn eveneens experimenten met banden die meerdere kleurlagen bevat en een band die een ultraviolette laag bevat, die verkleurt als de zon erop schijnt.

Gerelateerde berichten

Leuke locaties om heen te gaan op vakantie

Veel mensen vinden het heerlijk om er af en toe tussenuit te kunnen gaan. Een vakantie naar het buitenland is dan zeker geen slecht idee. Echter kan...

Lees meer

De beste onderhoud tips voor jouw meubels

Je hebt net een nieuwe inboedel gekocht voor je nieuwe woning. Hopelijk zul je er nog vele jaren van genieten. Om te genieten van een lange...

Lees meer

Over ons

We nodigen je uit om deze mijlpaal met ons te vieren. Duik in de wereld van Citroën, ontdek de geschiedenis en laat je inspireren door wat de toekomst brengt. Het avontuur begint hier, bij 100 jaar Citroën.

Contactgegevens

Via info @ 100jaarcitroen.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden